torsdag 3 februari 2011

Analys av studiebesöket på Konstepidemin jan -11

Vi tyckte alla att utställningen av Petra Borén berörde oss, dock på väldigt olika sätt. Några av oss blev upprymda, andra irriterade. Det väcktes många känslor. Man gick ifrån utställningen med mycket ny kunskap, det var som en ny värld som öppnades. Bra med frågor som vi fick fundera på, och som vi kan använda oss av i arbetet med barnen.

Vi valde att fördjupa oss i bilden "Lejonet och havet".  Vilken problematik innehåller verket? Kanske att man uppfattar flickan/konstnären som svag, då hon vänder sitt ansikte bort, nästan gömmer sig bakom lejonet som dessutom ofta uppfattas som starka och modiga. Varför vänder hon sig om? Hon kanske vill hämta kraft som hon vet att hon har besuttit förr, även om det inte känns så nu. Havet är en stark kraft, och lite drömsk. Vad väntar en?
Alla kan nog känna igen sig själv. De flesta har nog någon gång känt att man längtar bort, behöver kraft, vill tillbaka o.s.v.
Vi känner att detta skulle vara ett bra verk att arbeta med tillsammans med barnen. Vi skulle fråga dem vad de ser? vilka känslor dom känner när de ser på bilden? vad dom tror konstnären kände när hon/han målade den? Man kan diskutera genus. Bilden har inga attribut som kan leda barnen till förutbestämda uppfattningar om den. Djur lockar ofta barn.
Vilka problem kan tänkas uppstå när man använder det i en didaktiskt kontext? Ett "problem" skulle kunna vara om man som pedagog inte är tillräckligt förbered kring bilden och konstnärens syfte. En del barn nöjer sig inte med analyser utan vill ha en "riktig" förklaring till motivet.  Vi tycker dock att det kan vara spännande att inte vara så förbered som pedagog också, utan bara analysera det helt fördomslöst, tillsammans med barnen.
Färgerna kan var något som barnen reagerar över. Det är få och bleka färger.
Vi tänker att man kan arbeta med denna bilden, tillsammans med barn i ålder 5. Olika sätt att arbeta med barnen, efter att man diskuterat kring bilden, kan vara att de själva får måla sina egna alster av bilden, skriva en saga om bilden, dramatisera sagan, prata om känslor, färgskalor, utforska om konstnären, hitta andra alster av samma konstnär, hitta musik som passar till tavlorna, bl.a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar